Ikarus 280.70E #234

Ikarusy swoją przygodę w Kielcach rozpoczęły w 1982 roku dumnie służąc pasażerom komunikacji miejskiej i z powodzeniem wchodziły w nowe tysiąclecie. Ostatnie egzemplarze pozostały do dziś.

Ikarus 280.70E o numerze taborowym #234 jest jednym z ostatnich ocalałych reprezentantów węgierskich autobusów przegubowych, które przez wiele lat woziły kielczan do domów, szkół, pracy czy na zakupy.

#234 został wyprodukowany w 1997 roku, natomiast do Kielc przyjechał w styczniu 1998 roku wraz z dwunastoma innymi egzemplarzami tej marki. Posiadał on od początku biało-zielone barwy miejskie. Po raz pierwszy został zarejestrowany w dniu 21 stycznia 1998 roku. Posiadał on następujące tablice rejestracyjne: od stycznia 1998 roku – KIE 329B (? – do poprawy jeśli znajdzie się wiarygodny nr) oraz od 2000 roku – TK 01591 (do dziś). Jego numer VIN to TRA280V4MV5PL0284. #234 jest pojazdem przegubowym o długości 16,5 metra i zachodzi na zakrętach naczepą na szerokość do około 1,5 metra. Autobus jest wyposażony w silnik Raba D10 UTS-180 180kW/245HP o pojemności 10350cm3 i w skrzynię biegów Voith D851.3. Posiada układ drzwi 2-2-2-2.

#234 jest jednym z tych Ikarusów, które sprowadził do miasta Pan Marian Sosnowski ówczesny dyrektor MZK Kielce. Swój numer zawdzięcza dzięki temu że do zajezdni przy ul. Jagiellońskiej trafiło więcej nowych wówczas przegubowców niż do zajezdni na Pakoszu. W pierwszej z nich przydzielano wyłącznie parzyste numery taborowe i tak oto bohater tekstu dostał #234.

Od początku swojej służby został przydzielony do zajezdni numer 1 znajdującej się przy ulicy Jagiellońskiej 92, gdzie stacjonuje po dzień dzisiejszy.

Jak już zostało wspomniane powyżej, autobus był pomalowany w biało-zielone barwy miejskie, które później zostały pokryte reklamami. I tak przez większość swojego biało-zielonego życia reklamował hurtownię hydrauliczną i salon wyposażenia łazienek Jamar oraz salon wyposażenia łazienek ROCA – do sierpnia 2007 roku; od sierpnia 2007 do 2010 roku woził odświeżoną reklamę Jamar, przedsiębiorstwa instalacyjnego Sanbud oraz dystrybutora kotłów C.O. Defro. Następnie w drugiej połowie 2010 roku został przemalowany w nowe żółto-czerwone barwy miejskie. Był to dosyć nietypowy schemat malowania, gdyż dach oraz słupki pomiędzy oknami pozostały w starych białych barwach. W takich można powiedzieć tymczasowych barwach kursował liniowo do 2013 roku, w którym to przeszedł dokładniejszą naprawę główną z myślą o pozostawieniu tego pojazdu przy życiu po ostatecznym wycofaniu go z ruchu liniowego. Wprawdzie pomalowano mu dach na żółto, jednak autobus stracił niektóre cenne detale. Boczne burty pokryto niestety tylko beżowym podkładem, z myślą naklejenia reklamy. Tak też się stało i we wrześniu 2013 roku autobus wyjechał z naprawy w reklamie Studia Fitness K2 oraz Raju Urwisa znajdującego się w kieleckiej Galerii Echo. Powyższa reklama jest zamieszczona na autobusie do chwili obecnej (wkrótce ulegnie to zmianie 😉 )

Przez pierwsze lata autobus ten wykonywał kursy na liniach szczytowych, czyli takich na których podróżowało najwięcej kieleckich pasażerów. Najczęściej jednak można go było spotkać na podmiejskiej linii 45. Oprócz tego oczywiście kursował także na innych liniach miejskich tj. 35 czy 46 (obecnie obsługiwanych wyłącznie przez pojazdy niskopodłogowe).

Po 17 latach czynnej służby na ulicach Kielc od dnia 19 stycznia 2015 roku zarówno #234 jak i inne kursujące w tym czasie Ikarusy opuszczały bramy zajezdni wyłącznie jako rezerwa, w przypadkach awarii przegubowych Solarisów Urbino 18. Najczęściej jednak wyjeżdżał właśnie tytułowy pojazd. W tym czasie kieleccy pasażerowie patrzyli na wyjeżdżające Ikarusy ze zdziwieniem, wielu na pewno z dumą i ze łzami w oczach, powracając do lat młodości. #234 został dobrze zapamiętany przez wielu mieszkańców Kielc jako ikona kieleckiej komunikacji miejskiej.

Również w tym okresie 2015-2016 tytułowy bohater był wielokrotnie wynajmowany, m.in. na przewóz kibiców piłki nożnej, czy na imprezy organizowane dla miłośników komunikacji miejskiej. 28 marca 2015 roku w związku z przejściem kieleckich Ikarusów do rezerwy taborowej odbyła się „Ostatnia podróż Ikarusem po Kielcach i okolicach”. Uczestników przewoził właśnie #234. Zdecydowaliśmy się wtedy właśnie na ten pojazd, gdyż jest on najlepiej zachowanym i zadbanym egzemplarzem oraz przede wszystkim z wielkiego sentymentu do tego autobusu przez wielu członków naszego Klubu.

#234 uczestniczył również w imprezie urodzinowej naszego Prezesa, która to miała miejsce w dniu 8.10.2016 roku. Tą datę można opatrzyć jako początek Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Kielcach.

Jeden z ostatnich liniowych kursów, na jakich można było spotkać i przejechać się #234, odbył się 29 grudnia 2016 roku, gdzie autobus pojawił się na podmiejskiej linii 19 ( niegdyś standardem była ta linia dla Ikarusów). W dniu 9 stycznia 2017 roku w godzinach porannych wykonał swój ostatni kurs liniowy na linii 33. Od tej pory nie opuścił bramy zajezdni. Został też wykreślony z listy taboru obsługującego linie w sieci ZTM.

Tym wyjazdem zapisał w historii miasta Kielce oraz w historii Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach 35 lecie służby Ikarusów dla kieleckich pasażerów.

Dnia 27 stycznia 2017 roku został on oficjalnie przekazany przez Prezes MPK Kielce Panią Elżbietę Śreniawską na ręce przedstawicieli Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Kielcach Prezesa Piotra Siwek i Wiceprezesa Pawła Szewczyka. Autobus zyska drugie życie i powróci do swojego pierwotnego biało-zielonego malowania. Będzie się pojawiał na różnych imprezach w mieście i dalej będzie wzbudzał emocje wśród kielczan.

 

 

 

 

Dane techniczne

Producent: Ikarus

Model: 280.70E

Rok produkcji: 1997

Data pierwszej rejestracji: 21.01.1998 r.

VIN: TRA280V4MV5PL0284

Silnik: RABA D10 UTS

Pojemność silnika: 10,35 dm3

Moc silnika: 250 KM

Skrzynia biegów: Voith D851.3

Miejsca siedzące: 35

Miejsc ogółem: 160

Długość [mm]: 16500

Szerokość [mm]: 2500

Wysokość [mm]: 3100

 
 




Facebook